Media förvrider som vanligt

Extraextra_newspaper11

Ett gäng stora nyhetssiter skriver idag om hur liten effekt den sänkta restaurangmomsen haft (1,4%).

Jag rekommenderar er att läsa Marknadsliberalens inlägg i ämnet för en mer korrekt bild.

Sammanfattningsvis:

  • Man har räknat fel när man räknat ut procenten
  • En stor del av restaurangernas försäljning påverkades inte av sänkningen
  • Enligt SCBs statistik borde det snarare röra sej om 1,8%
  • Syftet med momssänkningen var inte att direkt sänka priserna utan att öka sysselsättningen, något som kan bli en effekt av bättre lönsamhet

DI | SvD | DN | GP | HD

Flattr this!

2 thoughts on “Media förvrider som vanligt

  1. Niklas W

    Värt att påpeka också att alldeles oavsett vilket "resultat" momssänkningen har så är det en skattesänkning och därför per definition positivt.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *